Despre educația Montessori cu Ioana Crișan


 O seară pozitivă atât de frumoasă am avut plăcerea să o ascult cu mare atenție pe Ioana Crișan, un om care face lucrurile cu mare pasiune, dedicare și modestie!
Așa cum și ea se numește pe ea, este soția lui Alex, cu care are 3 copii, 3 DAR-uri frumoase, deștepte și sănătoase: Darius, de 8 ani, Daria, de 3 ani, aproape 4 și Darian, de 1 an și jumătate.
Pe Ioana Crișan am cunoscut-o de la întâlnirile de babywearing, când pișcoțica mea nu avea nici măcar 1 an :)


Tare mi-a plăcut felul ei inocent de a fi, pasiunea pentru educația asta frumoasă față de copii, iar apoi am văzut cum crește frumos copiii ăștia mici. Am învățat mult și învăț în continuare de la Ioana. Coordonează un grup de părinți preocupați de un viitor mai bun cu numele de ”Montessori Baia Mare”.

Cel mai fain mi s-a părut că publicul din această seară a fost cam 90% al Ioanei, format din părinți și educatori, unii au venit din Sighetu Marmației și Satu Mare. Felicitări pentru interes!

Ioana ne-a ajutat să înțelegem cine este Maria Montessori, ce a studiat și cum a pus bazele primei școli după sistemul creat de ea, Casa dei Bambini.

Montessori este o filosofie de viață, un stil de Viaţă și, contrar a ceea ce credem, nu se reduce la o “tehnică de predare”.

Cele 5 principii-cheie sunt:

1. ÎNVĂȚAREA NATURALĂ – prin experimentare cu mediul și cu propriile
abilități

2. EXPLORAREA SENZORIALĂ – la început la un nivel inconștient, intuitiv

3. MUNCA COPILULUI

4. MINTEA ABSOBANTĂ (0-6) SI PERIOADELE SENZITIVE

5. INDEPENDENŢA FUNCTIONALĂ A COPILULUI – Ajută-mă să fac singur!

Materialele Montessori (și nu jucăriile Montessori, așa cum m-am exprimat intenționat greșit atunci când am prezentat tema serii) au ca scop învățarea conceptelor abstracte, prin manipularea obiectelor concrete prin punerea lor la nivelul copiilor. Modul de expunere a materialelor respecta o ierarhie crescătoare, fiecare material având locul lui, cultivarea ordinii.
Materialele sunt autocorective (conform principiului “controlului erorii”)

Sunt construite din materiale fragile (sticla, ceramica) --- greșeala este un act firesc în procesul de învățare

În ceea ce privește aspectul lor, sunt realizate din materiale naturale, într-o cromatica plăcută și atractivă, dezvoltând astfel, simțul estetic.

Câteva exemple de oameni foarte cunoscuți, crescuți în acest fel: Prinţii William și Henry, Gabriel Garcia Marquez, Larry Page (CEO google), Thomas Edison, Henry Ford (FORD), Jimmy Walles (fondator Wikipedia), Jacqueline Kennedy, Regina Noor a Iordaniei.

Cel mai mult mi-a plăcut la întâlnirea de SERI POZITIVE cu Ioana Crișan a fost că mereu a fost sinceră, autentică, a vorbit din viața personală și din experiențele ei cu copiii, despre ce a fost bun și mai puțin bun în viața ei, pentru că toate au adus-o în ACEST moment fabulos PREZENT.
Încă o dată, mă înclin cu recunoștință, MULȚUMESC, IOANA!!!

Închei scrierea aceasta, prin a lăsa cele 2 link-uri, care trebuiau să fie în prezentarea de atunci pe ecrane, dar pentru că nu le pot controla pe toate, oricât de mult mi-aș dori să fiu cel mai bun organizator, nu mi-a ieșit cu tehnica deloc deloc….

Video 1 aici.
Video 2 aici.

MULȚUMESC GAZDELOR, Alina Patricea&Claudia Oiegaș (View Coffee and Mistique Pub).

Până data viitoare,

Fiți buni,

Roxana Cutureanu
Baia Mare
7 februarie 2019


Comentarii