Psihologul american Alfie Kohn în Cluj


Alfie Kohn în Cluj-Napoca! 
©Lăcrămioara Andrean
Pentru evenimentul programat încă de la finele anului trecut mi-am luat biletul fix în 15 decembrie la cel mai mare prag de reducere posibil, prin bunăvoința Kiddyshop și Ralucăi Donciu. 
De la ea am aflat despre Alfie ăsta, un nume ciudat, deloc nu-mi suna a american. Greoi de citit pentru minte, dar atât de clar pentru sufletul meu zbuciumat de mamă. Mi-am zis că mi-e musai să ajung la un eveniment cu el, să îl văd și eu în carne și oase pe idolul multor mame așa ca mine, care simte că lucrurile pentru generația asta pe care o creștem trebuie să fie diferit de ceea ce am experimentat noi de la părinții noștri.
Da, noi ăștia, cărora ni s-a spus te iubesc! ...veci, nu pentru că nu ne-au iubit părinții, dar pentru că așa au fost lucrurile la vremea aia.
-Roxana, așa am știut, n-am avut timp să te țin în brațe, cum veneam de la servici, aveam tare multe de făcut pe lângă casă!” mi-a împărtășit mama când am întrebat-o eu cât am fost alăptată.


Anyways, revin la conferința cu Alfie organizată de Totul despre mame la Transylvania College, unde am avut șansa să intru prima în sală, deci, m-am dus la primul loc din primul rând. :)

©Raluca Donciu
Lângă mine, fix Raluca Donciu a stat, (da, e foarte evident că o venerez pe Raluca, nu sugerez nimic altceva) și cam primele 3 rânduri au fost mămici din Baia Mare, venite special pentru acest eveniment.

©Totul despre mame


Alfie Kohn este autorul a peste nouă cărți cu impact major în schimbarea mentalităților, publicații recunoscute atât în SUA, cât și internațional.

Iată ce cărți știu că a scris Alfie traduse în limba română:
Parenting necondiționat
Pedepsiți prin recompense
Mitul copilului răsfățat
Mitul temei pentru acasă

Nu le-am citit pe toate, însă am simțit că la conferință ne-a trecut prin toate. Alfie este un om simplu, fără fițe, fără aura aceea de guru pe care unii o afișează. Eu merg des la conferințe, îmi place să ascult oamenii ce împărtășesc, mai ales, mă bucur că am avut ocazia să îl văd în carne și oase, pe un om care a vorbit atât de clar și cu mult umor despre creșterea copiilor.

S-a plimbat mult în sală, ca și cum ar fi vrut să fie aproape de fiecare dintre noi. Ne-a luat pulsul și a dialogat mult cu noi.
Eu mi-am luat notițele direct în engleză, așa că fac traducerea din notițele mele.

-Cum vreți să devină copiii voștri? Folosiți un cuvânt pentru a-i descrie.
  • RESPONSABILI
  • INDEPENDENȚI
  • SĂNĂTOȘI
  • SIGURI / ÎNCREZĂTORI
  • PLINI DE COMPASIUNE
  • GENEROȘI
  • AUTENTICI
  • BLÂNZI
  • CREATIVI
  • ADAPTABILI/FLEXIBILI
  • FERICIȚI

Să știți, că oriunde m-aș duce în lume, să întreb părinții din America sau pe cei din România, fie ei din București sau Cluj (înțeleg că oamenii sunt diferiți cei din București cu cei din Cluj și am înțeles că voi faceți lucrurile mai relaxat, mai lent :))))) răspunsurile sunt cam la fel.

©Kiddyshop
 Să conștientizăm diferența dintre
Ceea ce ne dorim vs ceea ce facem pentru acești copii azi

Inclusiv faptul că acești copii primesc note îi demotivează! Temele de casă le reduce dorința de a-și îndeplini scopul.

Creșteți copii care să aibă curajul să spună NU! inclusiv vouă! Știu că este greu!
Pedeapsa are ÎNTOTDEAUNA repercursiuni.”

-De ce mint copiii? -Pentru că nu se simt încrezători să spună adevărul.”

Atunci când vă obligați copiii să își ceară scuze atunci când ei nu simt asta, practic îi învățați să mintă.”

Recompensa și pedeapsa presupun CONTROLUL, ele fiind cele două fețe ale aceleași monede. ”

©Kiddyshop
Un parenting bun este atunci când când poți să îți imaginezi lumea prin ochii copilului. (din punctul lui de vedere).”

Cu cât este mai recompensat un copil pentru activitatea pe care o desfășoară cu atât își va pierde interesul pentru activitatea care o făcea înainte de a fi recompensat.”

Îi lăudăm pe copii nu pentru că EI au nevoie, ci pentru că NOI avem nevoie să o zicem.”
Lauda nu este totuna cu feedback-ul, lauda presupune judecată (PRAISE is JUDGEMENT, NOT FEEDBACK).
Cum am înțeles eu asta: atunci când lăudăm copilul pentru activitatea pe care o face, înseamnă ca interferăm cu activitatea lui și îl scoatem din activitate. Înseamnă că il aducem în afara lui, către noi, în loc să îl lăsăm pe el să fie doar el cu el, simplu, fără așteptări. Să facă doar de dragul lui de a o face, nu de dragul nostru, nu pentru că îl lăudăm noi.
Ori fix despre asta este vorba în meditație, în esența marii dezvoltări personale, Ce zicem acum? Find your passion! Find what you love! Fă orice îți place, fără să ai așteptări să fii plătit și înseamnă că îți vei fi găsit misiunea personală! Îți vei fi găsit drumul în viață!
DA, pentru că noi am crescut fără să fim înăuntrul nostru, la generația noastră a fost vorba despre exterior. Suntem generația cu ”-Bravo!” care acum învățăm, studiem, medităm, ne eliberăm de hainele aceastea ca să creștem ACUM generația focusată pe UNCONDITIONAL LOVE.


Oare recompensele îi motivează pe oameni. ABSOLUT. Îi motivează să obțină recompense.”

Copiii învață cum să ia decizii bune luând decizii, nu urmând indicații”.


Traducere Raluca Donciu pe pagina Kiddyshop: ”Copiii crescuți într-un mediu neiubitor nu se descurcă mai bine într-o lume neiubitoare.”
Nu vrem ca ai noștri copii să nu rănească pe cineva, ci vrem să nu rănească din motivul potrivit.”
Nu poți forța un copil să adoarmă, doar să meargă în pat. Nu poți obliga un copil să te respecte, doar să îi fie frică de tine.”
Trebuie să ne intereseze ce învață copiii noștri la școală, nu ce crede profesorul despre copiii noștri (prin note).”
Copilul nu ține piept presiunii anturajului? Păi l-ai crescut să facă ce i se spune.”
În cele mai bune școli copiii vorbesc cel mai mult.”

Găsiți cărțile lui aici la Totul despre mame
Găsiți pe pagina Kiddyshop alte citate utile.
Și mergeți direct la website-ul lui pentru a înțelege și mai multe despre filozofia lui:

Fiți buni, mai ales cu voi,
Roxana Cutureanu
3 aprilie 2019



Comentarii